Sprzęt do ćwiczeń w domu – co warto kupić?

Dobrze wyposażona domowa siłownia pozwoli Ci skutecznie rozwijać wszystkie partie mięśni, a także zastąpi profesjonalną salę treningową. Dowiedz się, jaki sprzęt do ćwiczeń sprawdzi się najbardziej do wygodnego użytkowania w domu i spraw, aby Twoje cztery ściany zmieniły się w całkiem przyjemną siłownię!

Z tego wpisu dowiesz się jakiego sprzętu do ćwiczeń w domu używać oraz jak skutecznie ćwiczyć w zaciszu domowym. Sprzęt do ćwiczeń w domu nie musi zajmować wiele miejsca. Przed zakupem sprzętu warto zadać sobie pytanie – jak dużo miejsca chcesz poświęcić oraz ile środków możesz przeznaczyć na zakup?

Ekwipunek sportowy urozmaici Twój trening i sprawi, że ćwiczenia w domu przyniosą jeszcze lepszy efekt! Zadaniem sprzętu jest pomoc w kształtowaniu sylwetki i spalaniu tkanki tłuszczowej. Ćwiczenia w domu mogą być równie efektywne co na siłowni! Wystarczy kilka prostych sprzętów, aby ćwiczenia stały się fajniejsze! Najprostszy sprzęt, który nadaje się do ćwiczeń w domu możesz dostać za nieduże pieniądze! Dodatkowo ćwicząc w domu masz większy komfort i swobodę!

Brak dostępu do siłowni to nie powód, by przestać ćwiczyć! Nie należy ograniczać się do myślenia tylko o siłowni – warto pomyśleć o innej przestrzeni, która może spełnić ważną rolę dla ćwiczeń.
Wystarczy kilka rzeczy i trochę przestrzeni, aby czuć się komfortowo. Przemyśl i zaaranżuj tak, aby to miało ręce i nogi. Musisz czuć się dobrze w swojej domowej siłowni!

Chcesz zacząć ćwiczyć w domu, jednak nie wiesz jaki sprzęt przyda Ci się najbardziej?

Kobieta, która się zastanawia nad tym jaki sprzęt do ćwiczeń wybrać

Zatem czym można urozmaicić swoje ćwiczenia w domu i zastąpić sprzęt z siłowni?

Oto 6 sprzętów do ćwiczeń, które urozmaicą Twoją domową siłownie!

1. MATA

Kobieta która jako sprzęt do ćwiczeń w domu wybrała matę

Mata jest nieodłącznym elementem treningu. Znajdziesz ją praktycznie w każdym sklepie sportowym lub internecie. Zadaniem maty jest ochrona przed poślizgiem, otarciami czy kontuzją. Mata izoluje też od zimnego podłoża i zapewnia wygodę podczas wykonywania ćwiczeń. Zaczynasz swoją przygodę ze sportem w domu? Koniecznie zorganizuj sobie matę!

Jaka mata będzie najlepsza do ćwiczeń w domu?

Istnieje wiele rodzajów mat różnej wielkości a szeroka oferta nie ułatwia nam wyboru.

Mata ochronna – przeznaczona jest ona do ochrony podłoża przed otarciami od sprzętu treningowego, możesz położyć ją również pod matą treningowa, aby było po prostu miękko podczas treningu np. wykonywanego na leżąco

Mata treningowa – typowa mata do ćwiczeń. Jest uniwersalna i przeznaczona do każdego rodzaju treningów. Izoluje od zimnej powierzchni i zapewnia komfort podczas pracy z ciałem.

Mata do jogi – jest cieńsza niż klasyczna mata treningowa i jej antypoślizgowa powierzchnia pomaga lepiej utrzymać stabilność i równowagę podczas wykonywania asan.

Polecam na początek wybrać zwykłą matę treningową. Ten rodzaj maty do ćwiczeń cechuje się dużą wytrzymałością, dzięki czemu może być wykorzystywana przez dłuższy czas.

Czy grubość maty ma znaczenie?

Cienkie maty służą do ćwiczeń rekreacyjnych a grubsze jak najbardziej nadają się do intensywnych ćwiczeń fitness. Pamiętaj o dobrej przyczepności maty do podłoża, aby podczas używania jej czuć się komfortowo. Mata nie może przesuwać się podczas ćwiczeń. Wymiar maty dobierz indywidualnie pod swój wzrost. Mata musi być na tyle długa, abyś spokojnie mogła położyć się na niej z wyciągniętymi rękami.
Podczas wyboru maty spójrz na dodatkowe elementy, ponieważ nie wszystkie maty mają paski czy ściągacze ułatwiające nam jej przenoszenie. Jeśli wybierzesz mate bez ściągacza możesz dokupić do niej pokrowiec/walizkę.
Dzięki temu będziesz mogła zabrać ją ze sobą w podróż i wykonywać ćwiczenia w dowolnym miejscu!


2. Skakanka

wybrany sprzęt do ćwiczeń w domu to skakanka

Skakanka idealnie dopełnia ćwiczenia w domu. Ćwiczenia na skakance przyspieszają tętno, aktywizują mięśnie ramion, brzucha oraz nóg.

Używając jej systematycznie:

  • Zrzucisz zbędne kilogramy (możesz spalić nawet 1000 kcal/h)
  • Poprawisz koordynację ruchową
  • Wzmocnisz mięśnie
  • Wymodelujesz dolne partie ciała – Uwidaczniają się mięśnie na nogach i barkach. Kto nie marzy o smukłych łydkach i nogach?
  • Usuwasz toksyny z organizmu- Pot jest dobry! Razem z potem usuwamy wszystkie szkodliwe substancje!
  • Pobudzisz serce do pracy, dzięki czemu organizm będzie dotleniony
  • Skakankę możesz zabrać ze sobą w podróż! Możesz wykonywać ćwiczenia w dowolnym miejscu na ziemi.

Jaką skakankę do ćwiczeń w domu wybrać?

Rodzaje skakanek:

  • Rzemienna (skórzana) przeznaczona dla sportowców wyczynowych
  • Z licznikiem, dzięki któremu można sprawdzić swój wynik i ilość skoków. W niektórych modelach licznik na bieżąco wskazuje spalone kalorie, wyświetla czas wykonywanych ćwiczeń oraz utratę wagi w gramach. Przydatna rzecz!
  • Sznurkowana bądź z tworzywa sztucznego klasyczna skakanka, która jest dobrym wyborem dla początkujących. Jej zaletą jest niska cena oraz fakt, że ewentualne uderzenie sznurkiem nie będzie bolesne 😉
  • Stalowa– najczęsciej stosowana do crossfitu. Jej stalowa linka ma odpowiednią masę, którą można rozpędzić do większej prędkości unikając jednocześnie efektu wiotczenia w górnej pozycji.
  • Metalowa jest najczęściej spotykana na siłowniach i w klubach fitness. Metalowa skakanka powleczona materiałem PCV lub sznurem posiada większe obciążenie i jest polecana bardziej zaawansowanym sportowcom np. bokserom

Na co zwrócić uwagę przy wyborze?

 Warto sprawdzić trzy elementy:

  1. Długość przewodu
  2. Rodzaj przewodu
  3. Typ rękojeści.

Jak zmierzyć długość skakanki?

Stań na środku skakanki jedną stopą i podnieś uchwyty do wysokości klatki piersiowej, oraz sprawdź dokąd sięgają jej końce. Optymalną długością będzie wysokość pach.

Skakanka nie powinna być ani za krótka, ani za długa. Najlepiej kupić taką którą można regulować. Uchwyty powinny być stosunkowo miękkie i wykonane z antypoślizgowego materiału.

3. Hula hop

Kobieta która jako sprzęt do ćwiczeń w domu wybrała hula hop

Ćwiczenia hula hop niosą za sobą dużo zalet takich jak:

  • Modelowanie sylwetki
  • Poprawa postawy ciała
  • Wzmocnienie i ujędrnienie mięśni brzucha
  • Wysmuklenie talii
  • Wysmuklenie nóg
  • Wyszczuplenie ramion

Jak dobrać obręcz?

Przy dobieraniu idealnego rozmiaru kółka, trzeba wziąć pod uwagę twój wzrost oraz tuszę. Zaczynając od wzrostu – zmierz odległość od podłogi do kolców biodrowych. Załóżmy, że ta odległość, wynosi 87cm. Warto zaokrąglić ją w górę do 90cm – te kilka centymetrów więcej w niczym nie przeszkadza, a wręcz pomaga. Voilà – średnica hula gotowa!

Teraz weźmy pod uwagę tuszę. Twoje ciało, to oś, wokół której porusza się hula hop. Im ta oś jest większa, tym szybszy ruch trzeba wykonywać – hula szybciej spotyka się z osią. Ma sens? Dlatego jeśli jesteś osobą o bardziej puszystych rozmiarach, warto dodać te 5, czy nawet 10cm ekstra, to zwiększy twój komfort kręcenia

Rodzaje Hula Hop:

  • Klasyczne Jest niedrogie i lekkie. Polecane dzieciom oraz osobom, które dopiero zaczynają swoją przygodę z treningami gimnastycznymi.
  • Składane z masażerem obręcz można złożyć, dlatego przechowanie i transport jest łatwiejszy. Od wewnętrznej strony, obręcz jest profilowana, dzięki czemu podczas ćwiczeń ciało jest masowane! Jest to trochę droższe rozwiązanie od klasycznego hula hop.
  • Składane z wypustkami – Hula hop wzbogacony o małe masażery, czyli wypustki od wewnętrznej strony koła. Zadaniem wypustek jest wykonać masaż, który rozbija tkankę tłuszczową, a w związku z tym kształtuje talię i przedramiona w zależności od ćwiczenia. Jest także składany, czyli przechowanie jest łatwiejsze. Nadaje się dla bardziej zaawansowanych osób. Ten rodzaj jest oczywiście adekwatnie droższy od pozostałych.  

4. GUMY (taśmy mini band)

Kobieta która jako sprzęt do ćwiczeń w domu wybrała gumy mini band

Gumy mini band to najczęściej używany sprzęt do ćwiczeń w domu. Kupisz je w każdym sklepie sportowym z akcesoriami lub internecie.

Są niepozorne jednak niezwykle skuteczne w pracy nad swoim ciałem.

Jedni mówią, że kolor gumy nie ma znaczenia inni, że ma. Sama ćwiczę z gumami i czuję, że każdy kolor ma inny opór! Wniosek z tego taki, że każdy producent ma swoje oznaczenia, z którymi należy się zapoznać.
Na początek daj sobie najcieńszą gumę, aby nauczyć się wykonywać ćwiczenia poprawianie, a kiedy poczujesz, że robisz je dobrze i bez wysiłku zwiększ sobie opór. Lepiej nie zaczynać od najgrubszej gumy, ponieważ możesz zrobić sobie krzywdę.

Pamiętaj, że jakość wykonywanych ćwiczeń jest ważniejsza niż ich poziom trudności!

Podczas ćwiczeń z gumą angażujemy wszystkie partie mięśni. Ćwiczenia obejmują nie tylko dolne partie mięśni (uda czy pośladki), ale także brzuch i plecy. Możesz tworzyć dowolne kombinacje ćwiczeń z gumami i uwierz mi, naprawdę dają popalić!

Przykłady takich ćwiczeń znajdziesz na mojej grupie na Facebook lub Instagram

Dzięki gumom mini band:

  • Wysmuklisz ciało
  • Wzmocnisz i zbudujesz mięśnie
  • Nauczysz się kontrolować napięcie mięśniowe
  • Poprawisz mobilność i elastyczność stawów
  • Zredukujesz tkankę tłuszczową
  • Na ich zakup nie wydasz „miliona monet”
  • Zabierzesz je bez trudu wszędzie, bo są małe 😉

5. Ekspander

Kobieta która jako sprzęt do ćwiczeń w domu wybrała ekspander

Ekspander to świetny sprzęt do ćwiczeń w domu! Jest nieduży i składa się z dwóch rączek i łączących je gum lub sprężyn. Służy do ćwiczeń wzmacniających i rozciągających. Ćwiczenia z ekspanderem polegają na naciąganiu linek rękami i nogami. Jeżeli guma jest mniej elastyczna sprzęt będzie dawał mniejszy opór, a samo ćwiczenie będzie łatwiejsze, ale gdy guma ekspandera będzie dawać większy opór, mięśnie będą zmuszone do większej aktywności, co spowoduje, że trening będzie intensywniejszy.

Długość ekspandera należy oczywiście dopasować do wzrostu – dłuższe są przeznaczone dla wyższych osób, a krótsze dla niższych 🙂

Rodzaje Ekspanderów:

Klasyczny (z uchwytami) W zależności od wybranego modelu, może posiadać regulację, wymienne elementy . Może być stosowany do zróżnicowanych ćwiczeń.

Sprężynowy Jest stosowany do ćwiczenia górnych części ciała ze szczególnym wskazaniem na mięśnie ramion, pleców, obręczy barkowej i klatki piersiowej

Gumowy typu ósemka Służy głównie do ćwiczenia górnych partii ciała, ale można go używać w ćwiczeniach na mięśnie brzucha i nóg

Gumowy typu ring znajduje zastosowanie przy pilates oraz ćwiczeniach górnych części ciała

Ekspander metalowy czy gumowy?

  • Ekspander metalowy pomiędzy uchwytami rozciągnięte są metalowe sprężyny. Jest mniej rozciągliwy i mniej funkcjonalny niż gumowy.
  • Ekspander gumowy użyte są gumowe elementy do rozciągania. Sprzęt tego typu można silniej rozciągać, dlatego jest bardziej funkcjonalny. Poszczególne gumy mają inne parametry (mogą stawiać mniejszy lub większy opór, być mniej lub bardziej elastyczne). 

Więc na początek sugeruję wybrać gumowy 🙂

6.Hantle

Kobieta która jako sprzęt do ćwiczeń w domu wybrała hantle

Hantle rzeźbą i wzmacniają mięśnie, a także skutecznie spalają tkankę tłuszczową z całego ciała. Kobietom wzmacniają mięśnie w mniejszym stopniu, ale na tyle skutecznie by zachować smukłość i sprężystość ciała.

Ćwiczenia z hantlami wzmacniają nie tylko mięśnie, ale też kości. Zwiększona gęstość kości oznacza mniejszą podatność na złamania.
Waga tworzywo i kolor hantli mają znaczenie. Zanim je zakupisz zastanów się jakie ćwiczenia chcesz wykonywać.

Oto kilka przykładów:

  • Neoprenowe – antypoślizgowe miękkie i gładkie. Są pokryte warstwą neoprenu czyli kauczuku więc przez co nie wchłaniają potu, ale gdy spadną na podłogę warstwa neoprenu amortyzuje upadek.
  • Winylowe – hantle typowe do fitness. Są niewielkich rozmiarów bardzo często posiadają uchwyt do trzymania, dzięki czemu używanie ich jest łatwiejsze. Winylowa powłoka sprawia, że hantle są trwałe i łatwe do utrzymania w czystości.
  • Miękkie – pokryte materiałem PCU (materiał, który jest bardzo wytrzymały) produkowane w małych rozmiarach i ich obciążenie nie przekracza 2 kg.
  • Gumowe – guma ma działanie antypoślizgowe dlatego mogą być pokryte całe lub tylko zakończenie.

Jakie hantle na początek?

Jeśli planujesz trening w konkretnym celu na przykład zgubieniu kilka kilogramów, bardziej poręczne do tego będą gumowe lub neoprenowe hantle. Możesz dostać je od 30 zł

Podsumowując

To jest tylko Twój wybór! Możesz iść w nieznane, poznać prawdę o swoim ciele, o tym jak funkcjonuje, pokonywać bariery, oraz walczyć o lepszą i zdrowszą przyszłość LUB możesz zostać tu gdzie jesteś i codziennie swój cenny czas spędzać przed telewizorem podjadając chipsy i odkładać wszystko na później, bo przecież czas Ci nie ucieknie. Powiem Ci, że czas leci nieubłaganie szybko! Przecież przed chwilą był Nowy Rok…

Więc jeśli nie zaczniesz teraz to kiedy?

Zrób coś dla siebie! Ćwiczenia w domu są możliwe! Jeśli do tej pory karmiłaś się wymówkami i odkładałaś trening na później, wykonaj ten pierwszy i najważniejszy krok. Postaw sobie cel, a także pracuj systematycznie. Bez celu nie uda ci się przejść dalej. Jeśli znowu nie będzie ci się chciało ruszyć z mięciutkiej kanapy, zamknij na chwilę oczy i przywołaj obrazek tego jaka chcesz być, co chcesz osiągnąć! Nie zapomnij też o właściwym odżywianiu, które pomoże Ci zbudować estetyczną sylwetkę!

Wybierz jaki sprzęt do ćwiczeń w domu chcesz wybrać lub leż na łóżku

A Ty co wybierasz? Podziel się w komentarzu!

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
10 miesięcy temu

[…] Jakie ćwiczenia na jędrne uda i nogi będą najlepsze? […]

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x