Hormony Szczęścia, czyli, Endorfiny, Serotonina i Dopamina!

Hormony szczęścia to neuroprzekaźniki, dzięki którym czujemy szczęście, energię, mamy lepszy nastrój, a także lepiej śpimy. Ich działanie wpływa na nasze samopoczucie, dlatego często są określane mianem „narkotyków organizmu”. To tylko kilka zalet hormonów szczęścia.

Co jeszcze watro o nich wiedzieć?

Endorfiny

Endorfina, to hormon produkowany przez nasze ciało w mózgu oraz rdzeniu kręgowym. Wywołuje ona dobre samopoczucie, zadowolenie oraz euforię. Odkryto ją w latach 70, a nazwa jest skrótem od tzw. endogennych morfin, czyli morfin wytwarzanych przez organizm.

Endorfiny zmniejszają odczuwanie bólu i redukują poziom stresu.

To peptyd – mała cząsteczka połączonych aminokwasów, występująca w trzech wersjach: alfa, beta i gama. Wszystkie mają taką samą funkcję, ale to beta-endorfina jest najsilniejsza.

Ten hormon szczęścia pojawia się podczas wysiłku fizycznego i utrzymuje jeszcze pół godziny po treningu! To gwarancja dobrego samopoczucia po ćwiczeniach!

Co wydziela endorfiny?

  • Śmiech – istnieje twierdzenie, że samo myślenie o nim wywołuje produkcje endorfin
  • Pikantne przyprawy-  odczuwanie ostrego smaku jest związane z bólem, dlatego zjedzenie pikantnej potrawy spowoduje, że endorfiny zaczną go łagodzić
  • Opalanie – słońce zawsze poprawia nastrój
  • Jedzenie czekolady- jedzenie czekolady wywołuje poczucie szczęścia i dodatkowo wspomaga produkcję dopaminy! Oczywiście wszystko z umiarem!
  • Aktywność fizyczna- jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na wydzielanie endorfin
  • Relaks- robienie ulubionych rzeczy jak np. czytanie książek, długa kąpiel czy spacer

Niedobór endorfin

Poprzez niedobór tego hormonu szczęścia bardziej odczuwa się wszelkie urazy i nieprzyjemne bodźce. Powstaje uczucie ciągłego przygnębienia, smutku i co więcej, nasza gospodarka hormonalna jest rozregulowana. Osoby, które mają niedobory endorfin mają osłabiony układ odpornościowy.

Zbyt mała ilość endorfin może być związana z:

  • Depresją!!!
  • Bólami głowy
  • Fibromialgia (nadmierna tkliwość i bolesność ciała).

Serotonina

To neuroprzekaźnik wydzielany w układzie pokarmowym oraz w mózgu, a także w szyszynce oraz trombocytach.

Aż 90 proc. serotoniny pochodzi z naszego układu pokarmowego. W mniejszym stopniu produkcja serotoniny odbywa się w szyszynce, trombocytach, jądrach szwu mózgu. Dlatego jeśli chcesz mieć ten hormon szczęścia to nie jedz syfu!

Wykazuje działanie antydepresyjne, regulujące sen a także pobudza apetyt. Dzięki serotoninie potrafimy się skupić, czujemy się spokojni oraz rzadko odczuwamy niepokój. Jest to także tak zwany hormon zwycięstwa, bo wydziela się podczas osiągania swoich celów. Im więcej osiągasz i tworzysz tym bardziej się rozpędzasz i łatwiej Ci osiągać sukcesy!

Serotonina pomaga regulować wiele procesów takich jak:

  • Metabolizm
  • Samopoczucie
  • Potrzeby seksualne
  • Funkcjonowanie macicy i oskrzeli
  • Krzepnięcie krwi
  • Temperatura ciała
  • Wydalanie

Jak zadbać o odpowiedni poziom tego hormonu szczęścia?

  • Idź na spacer w słoneczny dzień
  • Zadbaj o dietę- jedz banany, awokado, jaja
  • Medytuj
  • Pobiegaj lub zrób sobie wycieczkę rowerem
  • Zrelaksuj się
  • Dobry sen – conajmniej 7-8 h w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu
  • Zadbaj o produktywność i dąż do swoich celów!

Niedobór serotoniny może powodować:

  • Agresję
  • Wrażliwość na ból
  • Zmęczenie
  • Obniżony nastrój i depresje
  • Problemy ze snem

Dopamina

Dopamina jest produkowana i uwalniana przez neurony zlokalizowane w mózgu oraz rdzeniu kręgowym, a później wykorzystywana przez organizm do tworzenia noradrenaliny i adrenaliny. Zwiększa ona motywację do działania, kreatywność, pożądanie i pragnienie, co więcej sprawia, że jesteśmy pełni życia i uśmiechnięci. Dodatkowo pozytywnie wpływa na naszą koncentrację i skupienie. Jest to najbardziej znany hormon szczęścia w przyrodzie.

Co wydziela Dopaminę?

  • Jedzenie ulubionych potraw w tym słodyczy
  • Zakochanie się
  • Substancje psychoaktywne
  • Oglądanie seriali/filmów
  • Ogólnie konsumowanie

Niedobór dopaminy:

Niedobór Dopaminy może powodować:

  • Lęki
  • Wewnętrzne napięcie
  • Brak motywacji do działania
  • Większa skłonność do popadania w stany depresyjne
  • Zmęczenie

Jak zadbać o odpowiedni poziom dopaminy?

O właściwy poziom dopaminy można zadbać:

  • Odpowiednią dietą- bogatą w surowe owoce i warzywa
  • Ucząc się nowych rzeczy
  • Śmiechem
  • Podejmując nowe działania
  • Uprawiając sport
  • Dbając o higienę snu
  • Medytując
  • Spędzając czas na słońcu

Podsumowując!

Jak podejść do hormonów szczęścia?

Wiemy już jakie mamy hormony szczęścia, kiedy się wydzielają, a także jakie są skutki niedoborów tych substancji. Ale! Należy pamiętać, że do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebna jest równowaga. Niczego nie wolno mieć ani za dużo ani za mało. Hormony szczęścia uzależniają tak samo jak klasyczne używki dlatego gdy brakuje nam, któregoś z nich mamy wrażenie pustki i niespełnienia. Natomiast nadmiar prowadzi do późniejszych „głodów” To bardzo prosta droga do depresji. Nie chodzi o to żeby produkować jak najwięcej hormonów ale o zachowanie ich w równowadze.

Dlatego ćwicz, jedz zdrowo, spędzaj czas na powietrzu, wysypiaj się i spełniaj marzenia to gwarancja organizmu w równowadze z hormonami szczęścia! No i oczywiście podziel się ze mną swoją opinią na ten temat w komentarzu 😉

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
9 miesięcy temu

[…] Jeśli jeszcze nie słyszałaś o endorfinach zapraszam do mojego poprzedniego wpisu „Hormony Szczęścia, czyli, Endorfiny, Serotonina i Dopamina!” […]

1
0
Would love your thoughts, please comment.x