Jesienna chandra-jak ją pokonać?

Spadające liście, wielobarwne korony drzew, chodzenie chodnikiem lub po leśnych ścieżkach usypanych liśćmi, ciepłe koce, herbatka i wygodny fotel — Jesień, jak każda pora roku potrafi być piękna! Kiedy mija lato, ciepłe dni się kończą, szybciej zapada zmrok, a dni stają się coraz krótsze, nasze myśli i nastawienie do świata stają się negatywne. Dopada nas przygnębienie, natłok myśli i zmęczenie. Taka pogoda może negatywnie wpływać na samopoczucie i być przyczyną tzw. „jesiennej chandry”.

Jesienna chandra – jak sobie z nią radzić?

1. Wykorzystaj światło słoneczne w ciągu dnia.

Jesienna chandra - korzystaj ze słońca

Szare i krótkie dni wiążą się z niedoborem witaminy D w organizmie. Witamina D powstaje w skórze dzięki promieniowaniu słonecznemu. Niedobór witaminy D ma charakterystyczne objawy dla jesiennej chandry np. ospałość, drażliwość czy przygnębienie. Niedostateczna ilość słońca prowadzi również do nadmiernej produkcji hormonu melatoniny, który doprowadza do senności i apatii, przy czym spada produkcja hormonu serotoniny, który jest odpowiedzialny za nasze dobre samopoczucie.

Najbogatszym naturalnym źródłem witaminy D są tłuste ryby morskie takie jak: łosoś, makrela i śledź, a także tran oraz suszone w słońcu grzyby.

Wykorzystaj więc światło słoneczne i spaceruj co najmniej 30 min dziennie!

2. Odpowiednia ilość snu.

Jesienna chandra - odpowiedni sen

Nie zapominajmy, że sen jest bardzo ważny dla funkcjonowania naszego organizmu. Dobry sen to dobra postawa w ciągu dnia! Skutki niedoboru snu to m.in. zmęczenie, brak energii, rozdrażnienie oraz trudność ze skupieniem.

Wysypianie się pomoże Ci w pokonaniu jesiennej chandry!

Zacznij się wysypiać!

Wypij kubek melisy, włącz sobie na noc relaksacje, weź długą gorącą kąpiel, przeczytaj książkę lub zrób cokolwiek co Cię uspokaja i wycisza i połóż się spać wcześniej niż zwykle! Nie myśl o tym co było w ciągu dnia, nie włączaj już social mediów, nie pochłaniaj zbędnych informacji. Wycisz się i zaśnij. Śpij co najmniej 8h.

Na zdrowie!

3. Aktywność fizyczna

jesienna chandra - aktywność fizyczna

Sport to zdrowie, uświadom to sobie!

Nic tak nie poprawia humoru jak aktywność fizyczna! Podczas aktywności fizycznej mózg produkuje hormon szczęścia — endorfiny.

Gdy Ci zimno, gdy Ci źle… Wskakuj w dres i poruszaj się!

Wskakuj w ulubione ciuchy do sportu i ruszaj na trening, rower czy dłuuugi spacer! Ruch na świeżym powietrzu dotlenia, a także spowoduje uśmiech na Twojej twarzy!

Gwarantuje, że jesienna chandra pójdzie w niepamięć!

Jeśli jeszcze nie słyszałaś o endorfinach zapraszam do mojego poprzedniego wpisu „Hormony Szczęścia, czyli, Endorfiny, Serotonina i Dopamina!”

4. Spotkanie z przyjaciółmi.

jesienna chandra

Spotkanie z przyjaciółmi jest najlepszym lekarstwem na smutki! Kino, paintball a może kawa i dobre ciasto? Cokolwiek będziesz robić z przyjaciółmi na pewno pomoże Ci zapomnieć o szarej pogodzie za oknem! Jesienią nie powinnyśmy zamykać się w domu i unikać spotkań.

Na koniec

Kiedy zaczyna się jesienna pora, chcemy odesłać ją jak najszybciej tam skąd przyszła. Kiedy jednak się rozgości ze swoją tajemniczą aurą zaczynamy dostrzegać jej dobre strony. Przecież rozgrzewająca herbatka smakuje najlepiej jesienią, prawda? Czy świat nie jest piękny, kiedy drzewa ubierają się w kolorowe sukienki? Kiedy wiatr podrywa liście do tańca? Jesień to z pewnością najbardziej kolorowa pora roku. Jesienna chandra może być uciążliwa, dlatego warto się wyciszyć, zwolnić i odpocząć. Towarzystwo bliskich czy nowe hobby pomogą Ci przejść ten okres z uśmiechem na ustach!

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
8 miesięcy temu

[…] również do mojego poprzedniego wpisu 🙂Trzymaj się […]

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x