Jak zacząć biegać od podstaw?

Jak zacząć biegać i nie umrzeć po drodze? W tym wpisie opowiem Ci moją historię związaną z bieganiem, a także co mi pomogło.

Ostatnimi czasy bardzo spodobało mi się bieganie! Choć przez wszystkie lata szkolne nienawidziłam biegania. Zawsze byłam tą najwolniejszą z klasy i nigdy nie jeździłam na zawody. A jak już pojechałam, to robiłam za wieszak na kurtki kolegów i koleżanek. Myślę, że wiele osób ma podobne przeżycia 😂

Pewnie w tym momencie zastanawiasz się, co skłoniło mnie do biegania?

Rok 2022 rozpoczął się u mnie z wielką „pompą”! Bardzo dużo zadziało się w moim życiu, co skłoniło mnie do robienia nowych rzeczy. Jedną z nich jest właśnie bieganie. Pomyślałam „zrobię to i nie ma wymówek”!

Także zaczęłam od dystansu 5 km. Było tam dużo przerw, ponieważ jak na pierwszy raz po dłuższym czasie to było dla mnie mega dużo. Udało mi się przebiec 4,7 km, także byłam z siebie ogromnie dumna.

Postanowiłam biegać 2x tygodniowo! Przez miesiąc trzymałam się swojego postanowienia i trzymam je do teraz! Moja opinia na temat biegania całkowicie się zmieniła. Zrozumiałam, że nie chodzi tu o to jak wielki dystans przebiegniesz, że wcale nie muszę być szybsza od innych. Zrozumiałam, że to nie zawody!

Bieganie pomogło mi zmniejszyć stres, dało mi dużo uśmiechu na twarzy, a także poprawiło moje ogólne samopoczucie.

Dodatkowo bieganie:

  • Poprawia pracę serca
  • Świetnie pomaga spalić kalorie
  • Wzmacnia mięśnie
  • Pomaga w walce z cellulitem
  • Poprawia sen
  • Pomaga uwierzyć we własne możliwości

Kiedy zacząć biegać?

Praktycznie każdy może czerpać korzyści i dużo przyjemności z biegania! Bo chyba o to chodzi podczas wysiłku :). Wyjątkiem są osoby, które mają problemy zdrowotne i niestety nie mogą wykonywać niektórych czynności.

Takie osoby koniecznie muszą skonsultować się z lekarzem.

Zacznij biegać już dziś! Spontaniczny wypad jest najlepszy!

Ustal konkretny cel i śledź swoje postępy. Kiedy zobaczysz, jak dużo możesz, jak wiele korzyści przynosi bieganie ze sobą, z pewnością Ci się to spodoba.

Co pomogło mi w bieganiu?

Gdyby nie ćwiczenia oddechowe, to byłoby po mnie. Przed rozpoczęciem biegania robiłam dużo ćwiczeń oddechowych. Bardzo, ale to bardzo mi to pomogło. Mogę normalnie zaczerpnąć powietrze i nie jestem zasapana po pierwszych 100 metrach. Ćwiczenia oddechowe możesz znaleźć na YouTube.

Naprawdę gorąco polecam!

Dodatkowo motywowały mnie piękne widoki, zachody słońca i inni biegacze, którzy — tak jak ja- dawali radę!

Rozgrzewka przed i rozciąganie po bieganiu — KONIECZNIE!

A co jeśli mi się nie chce biegać?

Każdemu czasem się nie chce. Sama mam takie dni. Jeśli mam taki dzień któryś raz z rzędu, to jest właśnie mój popychacz do działania! Po prostu wstaje, ubieram legginsy, buty, kurtkę i biegnę. Przypominam sobie to uczucie, kiedy jestem już po biegu i po prostu chce być w takim stanie. Może to brzmi dziwnie, ale tak po prostu jest. Ludzki mózg działa tak, że kieruje go chęć otrzymania nagrody (w tym przypadku endorfiny, lepsze samopoczucie i zdrowie) i trudy działania nie mają znaczenia (w tym przypadku bieganie).

Zaopatrz się w odpowiednie obuwie do biegania

Butów do biegania jest na rynku mnóstwo. Zatem jak wybrać te właściwe?

Przede wszystkim nie ma „najlepszych” butów do biegania. Dla każdego indywidualnie któreś buty mogą być najlepsze, ale niekoniecznie Tobie też mogą pasować. Może słyszałaś o fajnych butach w reklamie lub ktoś Ci polecił jakąś fajną markę?

Buty dla początkującego biegacza, a zaawansowanego wcale nie muszą się różnić. Możesz kupić buty do biegania z wysoką/niską amortyzacją, z większym/mniejszym bieżnikiem, do biegania po asfalcie.

Jeśli jesteś początkującym biegaczem, średnio będziesz biegać ok. 3x tygodniowo po 30-40 min dziennie, więc polecam kupić najprostsze i wygodne buty z niską amortyzacją. Takie buty idealnie nadadzą się na początek.

Jak dobrać te najlepsze buty do biegania?

Po prostu sprawdzaj sobie różne rodzaje, marki, popytaj wśród znajomych. Pamiętaj, że but butowi nierówny!

Jakie mięśnie pracują podczas biegania?

Mięśnie, których używamy podczas biegania to przede wszystkim mięśnie nóg:

  • Czworogłowe uda
  • Mięśnie łydek
  • Pośladki
  • Zginacze bioder

Poza mięśniami nóg używamy mięśni rąk, ramion, brzucha, pleców. Podczas biegu skręcamy lekko ciało lewo-prawo i angażujemy tym mięśnie skośne brzucha. Ruchy rąk uruchomiają prace ramion i mięśni piersiowych. Kiedy stawiamy stopę na podłoże, pracują mięśnie pośladków, piszczelowe i dwugłowe uda.

Podczas biegu wzmacniają się wszystkie mięśnie a dodatkowo, poprawia się postawa ciała!

Polub bieganie!

Bieganie jest naprawdę fajne!


Daj znać czy podobał Ci się wpis!


Trzymaj się!

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x