Joga — czyli praca z ciałem i umysłem!

Cześć! Dziś opowiem troszkę o jodze 🙂 Co to jest joga?

Joga to połączenie ćwiczeń fizycznych, umysłowych i oddechowych. Na dodatek joga to niesamowita podróż wewnątrz siebie, pokonywanie barier swojego ciała i umysłu, robienie czegoś, co wydaje się niemożliwe. Jest to nauka o równowadze między tym co wewnątrz i na zewnątrz. Dlatego zapraszam Cię do dalszej lektury.

„Joga to wzmocnienie w odpoczynku. To wolność w rutynie. To pewność poprzez samokontrolę. Energia w środku i na zewnątrz.”

Ymber Delecto

Warto wyróżnić kilka podstawowych odmian jogi:

  • Iyengara Joga — Styl wynaleziony przez niezwykłego Jogina z miasta Puna w Indiach , B.K.S. Iyengara (Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar). Twórca położył nacisk na poprawnym wykonywaniu asan, czyli pozycji jogi. Ćwiczenia wydają się statyczne, ale całe ciało znajduje się w pracy. B.K.S. Iyengara napisał książkę, uważaną za biblie joginów pt. „Światło Jogi”. B.K.S. Iyengara był chorowitym dzieckiem. Zmagał się m.in. z malarią, a także gruźlicą. W wieku 16 lat trafił pod opiekę swojego szwagra – nauczyciela jogi – u którego miał się leczyć i został jego uczniem, dzięki czemu stworzył „terapię jogą”. Dlatego ten rodzaj jogi jest polecany przy różnych kłopotach zdrowotnych, ponieważ mistrz Iyengara szczególnie dbał o leczenie wszelkich schorzeń np. kręgosłupa poprzez odpowiednie asany.
  • Vinyasa Joga — Polega na płynnym przechodzeniu z pozycji w rytm oddechu. Jest nazywana często „Flow Jogą”. Asany układane są w tematyczne sekwencje np. flow na złagodzenie bólu.
  • Ashtanga Joga — Podczas praktyki, wykonujesz dokładnie tę samą ustaloną przez siebie lub instruktora sekwencję. Pozycje są wykonywane płynnie jedna po drugiej jak np.podczas powitania słońca.
  • Kundalini Joga — Ma na celu obudzenie potencjału mocy, oczyszczenie, wyrównanie energii. W jodze Kundalini praktykujemy Asany, Medytacje i Mantry. Polega na intensywnym wnikaniu w głąb siebie, do swojej tożsamości. Ten rodzaj jogi został sprowadzony z USA przez Yogi Bhajana, Hinduskiego nauczyciela, który opracował własną metodę jej praktykowania. Yogi Bhajana stał się mistrzem tej praktyki, a nauczyciele szkolący się z Kundalini jogi do tej pory uczą się z opracowanych przez niego metod!
  • Bikram Joga — Rodzaj jogi, którą Bikram Choudhry stworzył na podstawie tradycyjnych technik jogi (Hatha Joga). Praktyka polega na wykonywaniu sekwencji asan, w pomieszczeniu nagrzanym nawet do +42 stopni Celsjusza. Lekcji jogi Bikram trwają ok. 90 minut i składają się z 26 asan, powtarzanych 2 razy, według określonej kolejności. Przy wykonywaniu asana są stosowane metody oddechowe, aby wykorzystać jak największą przestrzeń płuc. Celem tej praktyki jest poprawa ogólnego zdrowia.

Jakie korzyści daje joga?

  • Lepsza odporność organizmu
  • Lepsza elastyczność ciała
  • Odprężenie
  • Lepsza koordynacja ruchowa
  • Poprawa postawy ciała
  • Poprawia trawienie
  • Pomaga w walce:
  1. Ze stresem
  2. Ze złymi emocjami
  3. Z bólem: mięśni/kręgosłupa/menstruacyjnym

Joga i moja historia

„To nie Ty znajdujesz jogę. To joga znajduje Ciebie”

Po Pierwsze joga ~ Paulina Holtz, Ewelina Godlewska

Tak samo było ze mną, Joga mnie znalazła! Zawsze byłam osobą, która bardziej lubiła wysiłek fizyczny, nie jakieś tam rozciąganie/joga, dlatego też omijałam temat jogi. Ale wtedy nie wiedziałam jeszcze, co mówię. Bo wiadomo, łatwo jest mówić o czymś, czego się nigdy nie robiło i od razu nastawiać się na tryb „Nie Dam Rady„.

„Usuń ze swojego słownika słowo problem i zastąp je słowem wyzwanie. Twoje życie stanie się nagle bardziej podniecające i interesujące.”

Albert Camus

Po pół roku mieszkania w Warszawie (był to rok 2020) postanowiłam, że pójdę na jedne zajęcia, ponieważ przez długi czas bardzo, ale to bardzo bolał mnie kręgosłup. Dźwigałam w pracy ciężkie kartony (jeśli moja ulubiona ekipa 4F to czyta, to serdecznie pozdrawiam!!). Także zapisałam się na zajęcia podstawowe, no i co się oczywiście stało…?

Poszłam!

To było (w tamtym czasie) najlepsze 60 min mojego życia! Nie spodziewałam się, że jedne zajęcia mogą dać mi taki Efekt WOW. Więc zaczęłam chodzić regularnie na zajęcia jogi. Były momenty krytyczne, w których mówiłam sobie, że już nie przyjdę, ale po zobaczeniu efektów, dalej uczestniczyłam w zajęciach. Dodatkowo moim celem jest zrobienie szpagatu, więc mam dodatkową motywację, aby ćwiczyć jogę.

Czy joga jest trudna?

Powiem tak… Jak się nastawisz, tak też będzie 😉 Wiadomo, że są pozycje trudniejsze i czasami trzeba kilka lat, aby w pełni i poprawnie je wykonać. Jeśli Twoim celem jest poszerzenie limitów Twojego ciała, joga da Ci wiele satysfakcji.

Warto spróbować!

W końcu… W Życiu Trzeba Doświadczać!

„Życie nie jest problemem do rozwiązania, tylko rzeczywistością do doświadczenia.”

Søren Kierkegaard
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x